top of page

Bir Fotoğrafı Kıskanmak


“Zekânın işareti bilginin değil,

hayal gücünün kapasitesinde saklıdır.”

Albert Einstein


Matematik adına; bak, gör, anla… Nasıl hayatı matematik sayesinde anlarsan iyi bir fotoğrafı da matematiği sayesinde diğerlerinden ayırırsın. İktisat eğitimi alan biri olarak, süreç içinde fotoğrafların istatistikler kadar, hatta onlardan daha aydınlatıcı olduğuna kanaat getirdim. Bu düşünceye kapılma nedenlerimden biri, bütünlüğü ve yalınlığının yanı sıra kendine özgü bir matematik dili kuran aşağıdaki fotoğraftı. Bu fotoğrafı gördüğüm an, eserin sahibini bilmeden, nasıl oldu da bu fotoğrafı çekmeyi düşünemedim, diye hayıflanmıştım. Zira fotoğraf çekmeye enstalasyonlar yaparak başlamıştım; bir yönüyle kurgusal fotoğraflar çekerek…


Teknikteki mükemmeliyeti ve güçlü estetik kaygılarıyla kendini belli eden eserler üreten Şafak Tortu’nun aşağıdaki çalışmasına birçok kitabın, derginin kapağında ya da afişte rastlamış olabilirsiniz ki benim bu fotoğrafla tanışmam da bu şekilde oldu. Fakat kapak olarak kullanıldığı kitabın künyesine baktığımda fotoğrafın kime ait olduğuna dair bir bilgiye rastlayamadım. O kadar kıskanmıştım ki, bu fotoğrafı unutmaya çalıştım; ancak yıllar sonra bunu tam başardım derken, Ahmet Güneştekin’in 2018 Contemporary İstanbul kapsamında sergilenen, “Ölümsüzlük Odası” isimli enstalasyonunu (Amerikalı sanatçı Jim Leedy’nin “Sürrealizm ve Savaş” isimli koleksiyonunda yer alan “The Earth Lies Screaming” adlı eserinden aşırı ilham alınarak yapıldığı yönündeki tartışmalara hiç girmeden) görünce tekrar bu fotoğrafı hatırladım ve nihayet biraz araştırınca bu fotoğrafın Şafak Tortu’nun “Sanayi Devrimi” isimli çalışması olduğunu öğrendim. Muhtemelen eseri birçok çalışmada kendisinden izinsiz kullanılmıştı, yoksa künyede ismi neden belirtilmesindi ki!



Comments


bottom of page